Ontstressen, hoe doe je dat?

Ontstressen, hoe doe je dat?
Bewustzijn

We hebben er allemaal last van: stress. En dan bedoel ik niet de gezonde stress die ervoor zorgt dat je even lekker kan knallen en die deadline kan halen, maar die stress die zorgt dat je niet lekker in je vel zit, een kort lontje krijgt en alleen nog maar negatief kan denken.

Ik merk bij mezelf dat ik in de vechtstand ga als reactie op stress. Er zijn drie primaire stress reacties: fight, flight en freeze ofwel vechten, vluchten of bevriezen. Zodra ik stress voel, dan ga ik er tegenaan en pak ik alles op wat er ligt. Ik ga in de hoogste versnelling en haal er alles uit wat erin zit. Tijdens een korte stressperiode is dat geen probleem, dat houd ik nog wel vol. Maar ik kan me ook langere periodes herinneren die heel intensief waren, juist doordat ik in die vechtstand stond. Daarna zat ik vol adrenaline en cortisol en viel het me zwaar om weer ‘af te kicken’. Herken je dat? Bijvoorbeeld met een groot project of langdurige activiteit op je werk? Of met een familiegebeurtenis of een ingrijpende situatie in je gezin? Een heftige periode met je kind, partner of ouders, waarin je het gevoel hebt alles te moeten geven?

Ben jij een vechter, vluchter of bevriezer?

Onderzoek dan eens voor jezelf of je ook een fighter bent, net zoals als ik en dat je de stress keihard aangaat. Of ben je juist meer het flight-type dat doet of de druk en stress er niet is, waardoor je wegvlucht van de situatie en het niet aangaat. Je kunt in stressvolle periodes ook iemand zijn die bevriest (freeze) en niks doet, waardoor er juist niks uit je handen komt op het moment dat je stress voelt.

Als je weet hoe je reageert op stress en je herkent dat, dan is het makkelijker om daar op zo’n manier mee om te gaan dat je er minder last van hebt. Allereerst is het belangrijk om die reactie te herkennen en erkennen, en te delen met de mensen om je heen. Je collega’s, partner, vrienden, familie, buren of sportmaatje. Zodat zij ook zien wanneer je te veel stress hebt gehad en jij in die vecht-, vlucht- of bevriesstand gaat. Dat is de eerste stap. Daarna ga je onderzoeken wat je nodig hebt om de stress weer kwijt te raken en om te leren hoe je anders kunt reageren.

Anti-stress buffers inbouwen

Ik heb ervaren dat het na een stressvolle periode belangrijk is om te vertragen, te ontstressen. Als Stress counselor zet ik regelmatig stress management tools in en breng ik ze ook zelf in de praktijk. Maar hoe dat je dat, ontstressen? Hoe zorg je ervoor dat de stress verdwijnt en je jezelf ontdoet van al die prikkels en indrukken? Door buffers in te bouwen tegen stress die ervoor zorgen dat je je weer kunt ontspannen en dat je weer goed in je vel zit. Dat je (werk)plezier hebt, leuke nieuwe ideeën krijgt of dat je energie over hebt om ’s avonds nog wat leuks te gaan doen na een drukke werkdag. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Tijd nemen om te vertragen, op je werk (o.a. lunchpauze) en thuis.
  • De ‘uit’ knop vaker gebruiken – je kunt niet de hele dag ‘aan’ staan. Dat houd geen mens vol.
  • Terug gaan in je versnelling – stap voor stap: van 5 naar 4, van 4 naar 3, enzovoort.
  • En dan voelen dat je onthaast.
  • Dingen doen die je energie, (werk)plezier of ontspanning geven.
  • Zorgen voor een positieve energiebalans.
  • Steun of hulp vragen/zoeken, op je werk en thuis.
  • De lat een stuk lager leggen.
  • Tijd voor jezelf nemen.
  • Mijmertijd inplannen: even niksen, dagdromen, kalm aan doen.

Onder de douche, in de bus of trein zijn we vaak maar wat aan het mijmeren en dagdromen, zonder ons op iets te hoeven concentreren. Het zijn die – op het eerste gezicht verloren – momenten die tot creatieve ingevingen leiden.

(uit het boek ‘Het slimme onbewuste’ van Ap Dijksterhuis)

Tijd voor jezelf nemen is een van de belangrijkste buffers!

In mijmertijd zit het woordje MIJ. Dat kun je dus ook zien als MIJtijd. Tijd voor jezelf. Tijd die je mag invullen met waar jij zin in hebt, zodat je even niet aan je werk, je kinderen, je partner of familie denkt. Voor mij is de natuur een plek waar ik veel MIJmertijd doorbreng, omdat het me uit mijn hoofd brengt naar het zijn. Naar het hier en nu. Even helemaal niks moeten. Wat zou jij doen in jouw MIJmertijd?

Als je net zo graag als ik naar buiten gaat, laat dan ook eens een frisse wind door je haren en hoofd waaien. Tijdens tijd voor jezelf of samen met mij tijdens een coachwandeling. Terwijl je beweegt, ontdoet je lichaam zich van afvalstoffen en gaat weer beter functioneren. Je gedachten komen ook in beweging en je bent letterlijk even weg van de stress. Ervaar de natuur met al je zintuigen: zie die ene prachtige boom, hoor de vogels zingen, voel de wind op je huid en ruik de frisse lucht. Uit onderzoek blijkt dat na 30 minuten de stress langzaam uit je lijf verdwijnt en dat je er rust en ontspanning voor in de plaats voelt komen. Daarnaast zul je je energieker voelen als je eenmaal weer thuis bent. Als je je nog langer inspant dan die 30 minuten, dan gaat je lichaam endorfines aanmaken – de zogenaamde antistresshormonen. Die zorgen ervoor dat je positiever gestemd raakt en nóg makkelijker kunt ontstressen.

Geschreven door: Yura Boerma
Foto: Uros Novina


Verder lezen

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte!

Laat je naam- en e-mailadres achter en ontvang iedere week de nieuwste artikelen van Jack & Juul in je mailbox.

Volg Jack & Juul